zenesz_logo.png



A hagyományos felépítésű, megszokott módon használatos produktumok tömegében néha felbukkan egy-két szokatlan érdekesség, de az innovatív megoldások gyakran a hatékonyság rovására mennek, vagy túlságosan nehezen megtérülő befektetést jelentenek.

A minél sokrétűbb felhasználhatóság és a minél kompaktabb kivitel érdekében alkalmazott újítások jó ideje a design-trend részei. A MAUI 28-al az LD Systems igyekezett megtalálni az optimális egyensúlyt – kimondottan jó érzékkel.

1ld.jpg

Korábban is volt alkalmam közelebbi ismeretségbe kerülni LD Systems-cuccokkal, rendeltetésszerű használat mellett jó néhány esetben sokkal jobb minőséget produkáló választásnak bizonyultak a hasonló árkategóriájú, éppen hogy használható alternatívákhoz képest. A sokrétű alkalmazást lehetővé tévő fizikai-technikai adottságok mellett ráadásul a jó megjelenés is láthatóan szempont volt a fejlesztésekkor. Így van ez a MAUI 28 esetében is.

Első látásra a rendszer kifejezetten mutatós, diszkréten elegáns és igényes berendezés benyomását kelti. Tulajdonképpen három részből áll: az alapja egy kisméretű, aktív szubláda, ami a jelfeldolgozást és az erősítést is intézi, erre jön két passzív, közép/magas frekvenciájú hangsugárzó oszlop. Ez utóbbiak kialakítása teszi lehetővé, hogy az egész rendszert gyakorlatilag kevesebb, mint egy perc alatt össze lehet rakni: a hangoszlopok alján négy acélból készült illeszték és egy speciális jelcsatlakozó található, ezek segítségével az elemek könnyen és gyorsan egymásba illeszthetőek, hangfalkábelek és állványok nélkül. A biztosabb tartás érdekében az illesztékek elég hosszan benyúlnak a vájatukba, mielőtt még a jelcsatlakozók találkoznának - a hátsó kettő jóval vastagabb, mint az elülső kettő, kizárva a fordított csatlakoztatás lehetőségét. A torony mindössze fél négyzetméteren elfér - kevesebb helyet foglal, mint jó néhány szpíker/frontember, vagy bármelyik hangszeres - ugyanakkor a két méter öt centis magasság miatt célszerű vigyázni az alacsony mennyezetekkel, ventilátorokkal, tetőgerendákkal.

 

2ld.jpg

 

Miután összeállítottuk a rendszert - legegyszerűbb először a két oszlopot összerakni, hogy az együttes súly miatt könnyebben a mélyláda tetejébe csússzanak -, már csak a jelet és az áramot kell csatlakoztatni. A mélyláda hátulján két darab kombinált bemeneti aljzat van XLR és 6.3-as jack fogadására, valamint RCA  a multimédiás eszközökhöz, illetve két XLR kimenet a továbbfűzhetőség érdekében  - egymástól megfelelő távolságra vannak és kellően hozzáférhetőek. A jókora hűtőbordázathoz hasonlóan a kezelőfelületet is a láda peremvonala alá süllyesztették, hogy szállításnál jobban védve legyen. Két potit találunk rajta, az egyik az egész rendszer hangerejét, a másik külön a mélyláda hangerejét szabályozza, mellettük egy sornyi LED, ezek jelzik a bekapcsolt állapotot, az oszlopok helyes érintkezését (praktikus figyelmesség), ezen kívül a bejövő jelszint, a limiter és a védelem aktivitását – többre nincs is szükség.

 

3ld.jpg

 

A külső és a praktikum mellett a MAUI 28 kialakításának lényege a line-array felépítés - ez a fajta soros, függőleges hangszóró-elrendezés a házimozi-rendszereknél és a hangosításban is régóta használatos - arra tervezték, hogy a hagyományos hangfalaknál megszokotthoz képest jóval egyenletesebben, a lehető legszélesebb tartományban be lehessen sugározni egy adott területet. Ez a technológia a szokottnál hordozhatóbb méretekben alkalmazva elsőre szokatlan volt, de mindenképpen érdekes élmény. Egy toronyba rendezve összesen tizenkilenc hangszóró dolgozik a MAUI 28-ban: a mélyládában két darab 8”-os, a középső oszlopban nyolc darab 3”-os szélessávú, a felső oszlopban szintén nyolc 3”-os szélessávú plusz egy 1”-os tölcséres magassugárzó kapott helyet. Ezek brosúra szerint 120°-os szögben sugároznak 45Hz és 20kHz között - változó távolságból körüljárva nagyjából tényleg ennek megfelelő szélességben maradt artikulált a rendszer.

 

l4d.jpg

 

A beérkező jelet összesen öt frekvenciasávra bontja a processzor: a legmélyebb frekvenciákat a szubládára küldi, a többi négyet pedig továbbítja a soklábas jelcsatlakozókon keresztül az oszlop hangszóróira, de nem négy külön szakaszra elosztva, hanem az egyenletesebb lesugárzás érdekében némi átfedéssel, egyszerre több szakaszon szólalnak meg a különböző tartományok. Közelebb állva így is a fülmagasságba eső szekciót hallani jobban, kevésbé érzékelhetőek a mélyek, a magasközepek kicsit harsánynak tűnnek, de pár lépéssel távolabbról már jóval homogénebb a hangzás. 

5ld.jpg

Minden felszerelésnek megvan a maga sajátos karaktere: a MAUI 28 egy levegősebb, szellősebb hangképet ad. A kompakt hangrendszereket általában a legváltozatosabb körülmények között használják, sokszor szélsőséges akusztikai környezetben, ilyenkor nagyon jól használható ez a fajta kevésbé nehéz tónusú, nyitottabb hangzás. A fizikai adottságai (a normál topládák helyett keskeny oszlopok) ellenére nem szól testetlenül, egyedül zenelejátszásnál hiányoltam egy kis vaskosságot belőle, ilyenkor jól jön a külön hangerőpoti a szubhoz (különösen, ha mondjuk egy laptopról vagy iPodról szeretnénk lejátszani RCA-val csatlakozva).

 

6ld.jpg

 

A gyári adatok szerint egy watt befektetett energia hatására egy méterről 98 dB-es, maximálisan pedig 115 dB-es hangnyomást kaphatunk, ezt 400 watt teljesítménnyel éri el a rendszer, amiből 200-at a mélyláda használ, 200 pedig az oszlopokat hajtja. A méreteihez képest ez bőven elég arra, amire tervezték: egymagában is remekül elboldogul kisebb rendezvényeken bármilyen kultúrkörnyezetben, ahogy visszafogottabb volumenű zenei feladatkörben is, használjuk akár szólóban, akár zenekarral. Két tornyot használva, pedig még inkább kibővülnek a lehetőségek - ugyan nem aréna-méretekre vagy progresszív death metal-zenekarok hangosítására tervezték, de monitorként / side-fillként tökéletesen beválhat egy nagyobb PA-rendszer mellett. Az egyenletes lesugárzásnak köszönhetően az amúgy szokásosan előforduló hangfal-elhelyezési és gerjedési problémák többsége miatt sem kell aggódnunk - például akusztikus gitárt és éneket nem éppen szofisztikált hangerővel küldve és viszonylag közel elhelyezkedve sem bírtam gerjedést előidézni -, szóval bánhatunk offenzívebben a gain-szintekkel, akár még egy kemény kezű dobos mellett is.

7ld.jpg

 

A praktikuma és a hatékonysága mellett a MAUI 28 külseje is meghatározó abban, hogy jól alkalmazható. A stílusos kluboktól a céges prezentációkig kiválóan beleilleszthető szinte bármilyen vizuális környezetbe, ahol pedig kimondottan fontosak a külsőségek, például elegáns alkalmakkor, ott minden másnál jobb választás, a legfelső kategóriát is beleértve. A rendszerint állványokat/oszlopokat igénylő, kábelekkel csatlakoztatott szőridom-, műszerfal-műanyag-, vagy fadobozoknál megszokottól eltérő anyagok használata a külsőn kívül a változatos igénybevétellel szembeni állóképességet is hivatott erősíteni. A mélyládát alkotó 15 mm-es rétegelt lemezek felületére kopásálló Dura-Coat LX borítás került (ez egy kilenc rétegű, tömítő és szigetelő festékbevonat), a hangoszlopok, pedig masszív alumíniumból vannak, kemény HD (Heavy Duty) műanyagburkolattal ellátva, ami mindenféle fizikai behatásnak jól ellenáll. Elölről sűrűn perforált fémlemez védi mindegyik elemet, az illesztékek és a csatlakozók is jó minőségűek, a MAUI 28 valószínűleg sokáig jól bírja majd.

 

8ld.jpg

 

Összességében elmondható, hogy az LD Systems sok szempontból ideális cuccot fejlesztett: a felsőbb kategóriájú hangrendszereket a praktikumával, az olcsóbb, kompaktabb változatokat a magasabb minőségével, szinte a teljes felhozatalt pedig a megjelenésével veri meg, mindemellett a néhány gyártó kínálatában jó pár éve jelenlévő, hasonló felépítésű rendszereknél jóval megfizethetőbb. A MAUI 28, hűen a nevéhez (a Multiple Array User Intuitive rövidítés Hawaii második legnagyobb szigetének a neve is, de az előnyös tulajdonságai miatt tényleg egyfajta felüdülés a használata) minden tekintetben felhasználóbarát – részemről egyértelműen csillagos ötös.

www.elimex.hu