zenesz_logo.png



- BORBÉLY TAMÁS - Szerintem a gitárosok jelentős része már találkozott a Kasleder márkanévvel, de talán nem mindenki tudja, hogy itthon, kézzel készített pedálokról van szó.

 

lap 700x.jpg

 

Néhány szó a Kasleder márkáról 

Kasléder Albert neve már jó pár éve ismertté vált hazánkban az analóg gitáreffekt használók körében. Körülbelül 12 éve készítette el első effektjeit, ezzel elindítva saját brand-jét. Az utóbbi pár évben, saját vállalkozását kissé háttérbe szorítva, elkezdett dolgozni a világhírű Höfner cégnek is. Mára gyakorlatilag az összes Höfner pedált ő készíti. Egy ideje már Paul McCartney stúdió pedálboardjában is jelen van egy általa készített pedál.

Miután elkezdődött a Höfnerrel való együttműködés, és újra megfelelő időt tudott a saját termékeire fordítani, úgy döntött, hogy itt az ideje a megújulásnak. Mind külsőben, mint a termékek kivitelezésében még magasabb szintre emelte a lécet. Az új koncepció része, hogy egy témakörre (pl. fuzz, overdrive, stb.) három tagból álló pedálcsaládokat készít. Két pedált gitárra, egyet pedig basszusgitárra optimalizálva. Jelen tesztben egy overdrive-család két, gitárra készített tagjával foglalkozunk, de fontos megemlíteni a harmadik testvért is, a basszusgitárosoknak készült „Bass Boy” nevű drive pedált.

 

Kasleder_WBBoy_16_650x.jpg

 

A pedálok áttekintése

A „Fekete, és Fehér fiú” külsejüket tekintve csak színükben térnek el egymástól. Már első pillantásra feltűnt, hogy a régebbi Kasleder termékekhez képest a design is megváltozott. Nem mintha a régiekkel bármi baj lett volna, de ezeket már kézbe fogva érezni lehet a minőségbeli előrelépést. A festés igényesebb, nem egyszínű (jelen esetben fekete, vagy fehér), hanem az egyéb feliratok színvilágát követve (a fehér pedálnál barna, a feketénél zöld), egy nagyon enyhe, alig észrevehető szórt, szemcsés hatást kapott. Továbbá, ha itt gitárok festéséről beszélnénk, akár azt is írhatnám, hogy: nem csillogó-villogó, hanem egy matt-jellegű, elegáns a „finish”-t kaptak. A felíratok részletgazdagabbak, a potméter-fedők karcsúbbak, elegánsabbak a korábbiaknál, továbbá a márkanév új betűtípusa is egy modernebb, letisztultabb irányra utal. Úgy néznek ki, ahogy a boutique pedáloknak ki kell nézniük.

Az állapotjelző LED fölött helyet kapott az overdrive pedálcsalád kabalafigurája: „Bob”, aki nem más, mint egy – öniróniával – kávét szürcsölgető kávébabszem. Amúgy minden pedálcsaládnak megvan a maga kis figurája, melyekről beazonosíthatóak az összetartozó tagok.

A dobozban található egy A/4-es oldalnyi, angol nyelvű leírás a pedálról, a koncepcióról, illetve a szolgáltatásokról. Az adatlap alján található a készítő által kézzel írt sorozatszám, és a gyártási dátum. A pedálhoz jár pár ajándék is: egy kabalafigurás logóval ellátott szatyor, illetve három darab márka logós matrica, és egy szintén kabalafigurás poháralátét. Az angol leírás, és a több helyen is szereplő a „Handmade in Hungary” felirat, nem rejti véka alá azt a tényt, hogy az effektek külföldi eladásra (is) készültek. Hasonló jópofa apróságokkal legutóbb az amerikai JHS pedáloknál találkoztam, de ennyire talán még ők sem bőkezűek a vásárlókkal.

A pedálok a standard 9 V-os (polaritását tekintve: belső negatív) adapterrel működnek, de 9 V-os elemmel is üzemeltethetők. Neutrick jack aljzatokkal és Alpha potméterekkel szerelték fel a pedálokat, tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy ezek az effektek kompromisszummentes, minőségi alkatrészekből állnak.

 

1352020_wbod_650x.jpg


Az „ikrek” hangjának összehasonlítása

Ha kategóriába szeretnénk sorolni ezt a két pedált, akkor egyértelműen a Tube Screamer-jellegű overdrive-ok közé tartoznak, de korántsem koppintások, vagy másolatok. Az új Kasleder pedáloknál koncepció, hogy egy tradicionális nyomot követve, azt továbbgondolva, és egyedivé téve valósuljon meg egy-egy ötlet. Ebben a „Boy” overdrive szériában a ritkán fellelhető szilikon diódák, és egyéb nehezen beszerezhető alkatrészek párosítása biztosítja az egyedi hangot.

Mindkét pedálról elmondható, hogy a klasszikus Tube Screamer sound-hoz képest kevésbé orros a hangjuk, kiegyenlítettebb a torzítás szövete. Ezáltal kevésbé fedett, inkább modernebb a megszólalás. Potmétereiket tekintve a szokásos három helyett, itt négy poti található. A Volume (kimeneti hangerő), és Drive (torzítás mértéke) mellett, helyet kapott még két potméter: Bass (mély), Treble (magas) állítási lehetőségekkel. Tehát az egy-potméteres hangszínszabályozás (Tone) helyett, itt egymástól függetlenül, szájízünk szerint hangolhatjuk a magas és mély tartományokat. Ez a megoldás noha, már jelen volt a modernebb TS-jellegű pedáloknál (pl. Xotic BB Preamp) nagyon hasznos funkció. A Tube Screamerek egyértelműen vágják a mélytartományt, sok esetben éppen ezt szeretik a felhasználók, high-gain erősítők elé kötve, nagyon jól összerántja a gitár hangját, és pont megszabadítja a hangképet a puffogó mélyektől, ezzel is feszesebbé téve azt. Viszont olyan esetekben, ahol nem szeretnénk mélyet veszíteni, egy klasszikus TS pedálnál a Tone-t lehet bizonyos kompromisszummal tekergetni, de a megoldás sohasem lesz tökéletes. Itt viszont a Bass potméterrel bőven vissza tudjuk adagolni, azt a mély mennyiséget, melyet amúgy normál esetben elveszítenénk a tiszta (vagy tisztább) hangszínhez képest, mindezt magas-veszteség nélkül. Ez csak egy példa volt, de egyértelműen belátható, hogy jóval flexibilisebb felhasználást biztosít a szeparált Bass, és Treble potméter, mintha csupán egy hangszín potméterünk lenne.

 

1352021_blbod_650x.jpg

 

Amikor egymáshoz képest vizsgáltam őket, akkor kiderült, hogy kettejük közül a White Boy talán inkább vintage, a Black Boy pedig inkább modern hangú pedál. Tehát a fehér verzió áll közelebb a klasszikus TS hanghoz, a feketénél pedig még kevésbé markáns a középemelés, hangja nyitottabb, transzparensebb. Ez utóbbi egy klasszikus Tube Screamer és egy Vemuram Jan Ray (vagy éppen Paul Cochrane Timmy) között helyezkedik el. Megvan benne a Screamerekre jellemző középemelés, de nem olyan nagymértékben, a transzparensnek nevezett overdrive-okhoz képest azonban egyértelmű a középemelés jelenléte. Bevallom, kettejük közül nekem talán a Black Boy nyerte el inkább a tetszésemet, legalábbis elsőre vele volt inspirálóbb a játék. Amúgy a két pedál hangja a két EQ potméterrel relatíve jól megközelíthető, de sosem lesznek azonosak, mivel a középtartományban rejlik az egyediségük. A torzítás mértékét tekintve mindketten nagyjából azonos gain mennyiséggel rendelkeznek. Egy teljesen tiszta erősítővel használva is alkalmas mind a kettő a clean boost-tól a klasszikus, blues-rock-os crunch-ig szinte mindenre. Egy enyhén meghajtott erősítőnél pedig nagyon könnyedén elkezdenek énekelni, a „lead” tartományba lökve az erősítőt. A pedálok önmagukban a high-gain torzítást nem érik el, nem is erre hivatottak (mint a TS-jellegű pedálok egyike sem), de egy nagyobb torzítású pedál (vagy egy erősítő high-gain csatornája) elé kötve szépen „megfolyatják” a hangot, összefésülik a mélyeket, kiemelik a megfelelő közepeket, röviden szólva: etalon szólóhangszínt csinálnak.

Egy Tube Screamerrel nem igazán lehet clean boost jellegű kiemelést végrehajtani, pont a korábban említett mélyvágás, illetve nagy középemelés miatt. A Black és White Boy (hangjuk nyitottsága, és a szeparált EQ potmétereik miatt) viszont alkalmassá válnak erre a feladatra is. A Drive poti meglehetősen tág határok között mozog, így szinte teljesen tiszta hangot is ki tudunk csiholni belőlük, a Volume poti pedig elég nagy dB emelésre képes, tehát bátran használhatjuk akár tisztább boosterként is.

Engem a leginkább az fogott meg a pedálokban, hogy használatuk közben nagyon jól hallani a gitár saját hangját. Sokkal jobban, mint egy hagyományos Tube Screamernél! Mint a legjobb analóg drive pedáloknál, itt sem maga az effekt uralkodik, hanem a hangszer, és a kéz. Ezen „alázat” mellett, megadják azt az erőt a hangnak, amit elvárunk tőlük.

 

Kasleder_WBBoy_03B_650x.jpg

Összegzés, ajánlás

A Kasleder White Boy, és Black Boy overdrive-ok kézzel készített, minőségi pedálok. Úgy gondolom, könnyedén megállják a helyüket bármely amerikai high-end márka overdrive effektje mellett. Rengeteg zenei stílusban jól használhatóak, a kétsávos EQ-val pedig a szokásosnál is szélesebbre tárulnak a lehetőségek. Ajánlom mindazoknak, akik a Tube Screamer sound szerelmesi, de a tradicionális íz mellett valami kis újdonságra, frissebb fűszerezésre vágynak.

Technikai adatok

Ár: 49.000 Ft
Forgalmazza: Select Guitars
Méret: 64 x 110 x 50 mm (szélesség x hosszúság x magasság)
Súly: 216 gramm
Bemenet: Input (mono) ¼” jack
Kimenet: Output (mono) ¼” jack
Potméterek: volume, drive, bass, treble
Áramigény: 9 V, kb. 5 mA, belső negatív polaritású adapter (nem tartozék), vagy standard 9V-os elem